Är det hormoner eller patriarkatet?

Är fortfarande nedstämd. Satt i kö till vårdcentralen i 30 min utan att röra mig nämnvärt framåt så ännu ingen tid för att kontrollera detta närmare.

Drömmen är att få gå iväg och typ ta ett bad, ett glas bubbel, nån cigg (äckligt med cigg) – helst samtidigt. Drömmen är ännu mer att min partner skall ta barnet lite mer proaktivt än vad han gör nu. Blir så irriterad när han sitter och scrollar och jag byter blöja. Och säger jag att jag blir irriterad så säger han att jag måste ju be om hjälp. Men det är som vi har roller som chef och anställd: jag ska ge order om vad han ska göra. Och när vi ska iväg frågar han ”vad ska barnet ha på sig?”. Du är väl förälder också, varför måste jag alltid vara projektledaren? Suck. Det är som jag är förälder och han barnvakt (i kärlek är vi såklart jämbördiga). Och sen blir han sur om jag säger ”kan du vakta barnet medan jag duschar?”. Om du inte vill få höra att du vaktar kanske du skall step it up ang föräldraskapet? Suck igen.

Sååå… jag vet inte om jag är nedstämd pga hormoner eller att jag är utmattad. Eller om det bara är patriarkatet! Dvs irritationen över att min relation inte är jämställd. Och då är detta den absolut mest jämställda relation jag haft. 

Kommentera

