Amningsstrejk…

Det är ju ironiskt att jag skrev om mat med tvång/som straff. Min bebis har nämligen börjat amnings-strejka. Det har han förvisso gjort i kanske 3-4 veckor nu, men det är först nu det börjar bli riktigt tufft eftersom det känns som mer än en fas efter så lång tid. Och det är ju så lätt att säga en sak eller ha en ståndpunkt, men så svårt när det väl händer en själv.

Min bebis äter bra på natten, men strular dagtid. Han skriker,  vrider sig eller bara vill göra något annat vid bröstet. Men ibland går det, ofta efter flera försök (jag tvingar honom inte, utan erbjuder några gånger, gör något annat, erbjuder igen osv). Han går upp i vikt som han ska.

Men detta håller på att bräcka mig. Jag känner mig dålig, avvisad, frustrerad, nedstämd, rådvill, ensam, som en dålig mamma… Egentligen handlar inte rädslan främst om att han inte får näring (som sagt, han går upp i vikt) utan om att vi måste överge amningen. Jag vill amma i minst 6 månader. Jag tror att det är det bästa för min son (respekt till alla som har annan lösning). Men jag kommer gå under om detta fortsätter, det är så psykiskt påfrestande! 

Nästa helg åker vi iväg ett dygn. Han är väldigt svår (/omöjlig) att amma lite sådär spontant på allmän plats. Så det stressar mig än mer. Jag vill inte åka som det känns nu. För bebisens skull. Och ikväll bråkade jag och min partner om detta för det känns som jag inte får något stöd eller att han ens lyssnar på mig ang detta som påverkar mig så djupt.

Imorgon skall jag i alla fall ringa Amningsmottagningen och se om jag kan få råd.

Suck…

***

Uppdatering:

Jag ringde Amningsteamet i Malmö och de sa att det var helt normalt. ”Den där lilla bebisen som ligger lugnt vid bröstet finns inte mer, han är stor nu!”. Sån hård sak att säga (egentligen inte kanske, men ni vet, hormoner och bräcklighet). Hon sa att han kommer vilja titta på allt annat, och att han är jättebra på att amma i sig snabbt vad han behöver. Så det som behövs är att jag skall försöka lugna mig! Skall fundera över vad jag kan göra för att inte påverkas så mycket av detta.

Kommentera

