Svårt att vara tjock

Jag får sätta en triggervarning på detta inlägg. Jag skall skriva om viktnedgång och viktuppgång. Om du inte mår bra av att läsa om sådant, hoppa över.

När jag skrev in mig på mvc första gången som gravid vägde jag 68 kg. Jag är 167 cm lång, så jag var normalviktigt. När jag blev gravid hade jag gått ner i vikt aktivt, så från att varit fet så vägde jag 63 kg.

Jag tror jag vägde 90-92 kg dagen mitt barn föddes. Nu väger jag 75 kg, 4 månader efteråt. Jag har inte bantat eller gjort nått konstigt.

Å ena sidan har jag aldrig varit så bekväm i min kropp som jag är nu. Jag kan visa min mage för min sambo helt avslappnat. Det har jag aldrig kunnat innan med någon. Jag tycker om min kropp, den klarade graviditeten så himla fint. Och att amma. Jag har bestämt mig för att bära bikini i sommar. Det har jag aldrig gjort tidigare.

Å andra sidan mår jag så dåligt i min övervikt. Och jag fick en sådan aha-upplevelse om varför idag. Det är för att jag kopplar ihop fetma med en så dålig period i mitt liv.

En period när jag just gjort slut på ett förhållande. Jag jobbade sönder mig, blev utmattad och deprimerad. I den vevan började jag äta en medicin (Lyrica*, ät inte den!) och gick upp övet 20 kg i vikt. Jag vägde nog 85 kg. Jag drack för mycket alkohol, jag sökte kärlek på ett destruktivt vis, jag blev avvisad och utnyttjad, jag hade självförtroende kört i botten och var bara en spillra av mitt tidigare självsäkra och drivna jag.

Och det är den perioden jag kopplar till min nuvarande övervikt. Jag tror att jag och resten av världen ser min kropp och tänker misslyckad, osäker, ovärdig kärlek, psykiskt sjuk. 

Det var dagens aha-upplevelse.

Sedan vet jag ju också att detta handlar om mer än jag som individ. Hela samhället ser ju faktiskt tjocka som lata och ohälsosamma. Och smal och vältränad som lyckad och hälsosam. OBS, jag stödjer inte den bilden, jag säger bara att så ser fördomarna ut.

Kanske borde jag kämpa emot. Joina den kroppspositiva rörelsen. All respekt till de kvinnor som klarar det. För jag vet att för mig är det lättare att gå ner 10 kg än att ändra min inställning till min egen kropp.

*Lyrica är en medicin som används för att behandla ångest. Min erfarenhet av den är dålig. Den gör att man går upp i vikt, vilket väl är en acceptabel biverkning. Men den gjorde mig också hög och flummig. Jag har vänner som ätit den som blivit väldigt beroende. De har fått höja dosen ofta för effekt. Till slut har de tagit maxdos, men fortfarande mått dåligt. Bara det att de mått ÄNNU sämre utan Lyrica. Så de har kommit tillbaka till ruta ett men med ett beroende. 

Kommentera

