Jobb och barn

Jag tänker mycket på min egen barndom sen jag fick min bebis. Något som jag ofta landar i är att mina föräldrar, framför allt mamma, nästan alltid brast i sitt föräldraskap när hon var trött efter jobbet. Mina föräldrar hade tre små barn och jobbade heltid. Säkert vanligt för de flesta familjer, speciellt i arbetarklassen. Och medelklassen kanske någon (förmodligen mamman) har råd att arbeta deltid. Eller köpa sig hjälp. När min mamma var trött efter jobbet, det var då hon skrek och tappade humöret. Det är så nedslående att tänka sig att uppfostran av och omtanken om sina egna barn kan påverkas av något så simpelt som lönearbete.

Nu hade mina föräldrar det bra jämfört med många andra. Jag tänker på tex ensamstående med timanställning, kasst betalt och såklart osäker anställningsform. Cudos till alla dem som orkar hålla humöret med sina barn.

Kommentera

