Jag läser och läser…

Jag dras till att läsa böcker om barnuppfostran (nu är det där igen, ordet ”uppfostran”, vad kan man annars kalla det?). Det började med att jag läste Ditt kompetenta barn av Jesper Juul när jag var gravid. Och hade jag inte gjort det så tror jag att jag hade använt mig av samma uppfostringsmetoder som min mamma. Det vill säga ett relativt auktoritärt föräldraskap där barnet lyder vad den vuxne säger, utan diskussion. Det fick mig att som barn känna mig trygg, och därför har jag tänkt att det är rätt sätt. Men jag har funderat om kring det.

Observera att mitt barn är 4 månader, så jag har ingen som helst erfarenhet av uppfostran av mitt barn. Det enda jag har erfarenhet av är att knyta an, vara nära och försöka bevara lugnet… Vi får se hur det blir i framtiden.

9789175033266

För tillfället läser jag Juuls bok Aggression: ett nytt och farligt tabu. Den handlar om att aggression alltid är ett tecken på något. Barn är inte aggressiva utan anledning, eller för att det skulle ligga i deras natur. Han jämför med att man förr i tiden ofta satte etiketten ”hysterisk” på en kvinna som uttryckte känslor, utan närmare förklaring. Fortfarande sätter man etiketten ”aggressionsproblematik” utan närmare förklaring på barn.

En annan bok jag tycker mycket om är Växa inte lyda. Såhär står det om den på Bokus:

”Fostran är, när den fungerar, en ömsesidig process”, skriver Lars H Gustafsson. Därför diskuterar och ifrågasätter han de nyauktoritära uppfostringsprogrammen som använts under senare år (belöningssystem, ignorering och time-out) och förespråkar en kombination av kunskaper om barns utveckling och att våga lita på sin föräldraintuition.
Växa – inte lyda är en bok om barnets rätt att vara en egen individ. Den är nytänkande och sprängfylld med pepp, reflektion och idéer till dagens föräldrar.

Tips på andra böcker mottages tacksamt!

Kommentera

