Träffa släkten?

Söndagsmiddag med min partners morföräldrar igår. Det är härligt att få extra släkt på köpet. Jag är inte ironisk, jag gillar hans släkt.

Vi samtalade lite om en annan mamma. Hon hade inte klarat av att låta någon annan hålla hennes bebis, och inte heller varit så öppen med att låta andra träffa bebisen. Vilket var jobbigt för bebisens farmor framför allt. 

Det fick mig att fundera: vems är barnet? Jag menar, är det ett tvång att låta barnet träffa och få umgås med övrig släkt (undantaget om släkten är farlig för barnet såklart)? Jag minns även en krönika jag läste av en farmor som å sin sida inte ville hjälpa till med barnbarnen eller träffa dem. Personligen tycker jag inte att en mamma eller pappa behöver låta andra personer hålla bebisen om det känns otryggt för dem. Men jag tycker ju att man måste låta barnen träffa släkten. I första hand eftersom jag i mitt fall önskar att mitt barn får en nära relation med sin släkt. För mig var min farmor min räddning när jag växte upp. Och en nära relation är ju inget som kommer av sig själv.

Vad tycker du?

Kommentera

