Hur prioriterar mammor?

Det var lite svårt att få till tid för att skriva ett blogginlägg. Och jag som tänkte fortsätta studera till hösten. Hur fan ska det gå?

Jag läser ju en hel del bloggar. Bland annat Cissi Wallins. Jag håller med henne ibland, och ibland inte. För någon dag sedan så skrev hon om Madeleine Ilmrud:s blogginlägg som handlade om att det var ofräscht med kvinnor som inte rakar sig under armar och inte rakar benen. Min åsikt kring det är att herregud, låt kvinnor låta bli att raka sig utan att det skall vara en stor sak. Det är få kvinnor som låter bli att raka sig som ”ett feministiskt statement”. De bara inte rakar sig. Så.

Men det var inte det jag skulle skriva om. När jag läste Cissi Wallins inlägg så blev jag störd över att hon tycker att det är fascinerande att Madeleine prioriterar att raka sig:

Det första som slår mig är FASCINATION över att snart ha tio ongar och ändå prioritera att ansa/ta bort kroppshår när man har en stund över. Att det liksom ens finns med på priolistan. Min priolista under egentids-stunder innehållet mest ehh sova, läsa nyheter, kolla Netflix, skriva här, kanske få till ett ligg eller liknande. Att man har såpass mycket issues med naturlig hårväxt är väl både fascinerande och jävligt ledsamt.

 

När jag först läste inlägget så läste jag det som att Madeleine som mamma gjorde en märklig prioritering och att det kastade en skugga över hennes föräldraskap. Lite som de mammor som påpekar att man prioriterar märkligt om man går och tränar, eller går ut och dricker vin några timmar, eller slingar håret. Jag menar, man behöver inte vara en sämre mamma för att man gillar att ligga i badet och raka benen.

Jag hoppas inte Cissi menar alls på det sättet, utan bara berättar att hon själv inte prioriterar att raka sig. Men jag tycker man får vara lite försiktig så man inte hamnar i skamma andra kvinnor-fällan. Det räcker med att attackerar själva åsikten om hårrakning.

Kommentera

