Alla mina tankar om barn

Så har jag äntligen lyckats skapa denna blogg. Det gick ju snabbt. Det är svårt såhär i början tycker jag, för det finns inte en enda läsare och jag vet inte alls vad det skall vara för ton i bloggen.

Men däremot så vet jag att jag önskar skriva om barn och barnuppfostran.

Barnuppfostran har en negativ klang, men jag vet inte vad för ord som kan vara ett alternativ? Uppfostran låter som något man gör med hundar: man får dem att agera så som det passar en, man lär dem att inte kissa på mattan och att bara äta när man sagt ”varsågod”. Det är ett förhållningssätt till barn som jag tror få i Sverige tycker är rimligt. Även om man väl vill lära barn att inte kissa på mattan.

baby-784607_960_720

Jag själv har en tremånaders son, och min plan är att i framtiden bli lärare och i förlängningen specialpedagog. I mitt huvud flyger det runt en massa tankar om mitt förhållande till honom, till vuxnas syn på barn, och bara på dessa få månader har jag blivit en annan mamma än vad jag trodde jag skulle bli. Enbart på gott, inte alls på ont (än så länge). Det har även hänt saker med mig: jag har konstaterat att jag kan inte bry mig om vad andra tycker och tänker i lika stor utsträckning som jag gjort tidigare. Jag har absolut inga tankar om att jag nu skulle vara någon slags expert på barn i och med hans födelse.

Mer om mig? Jag bor i Malmö i en lägenhet tillsammans med barnets pappa. Det är även hans första barn. Jag är feminist, och jag tror på barns okränkbarhet. Det låter kanske tomt, men för mig är det inte det.

Jag ville skapa bloggen för att jag ständigt går och tänker på företeelser kring barn, jag vrider och vänder på det i mitt huvud. Men tankarna har ingenstans att ta vägen – förrän nu. Hur personlig jag kommer bli får vi se. Jag tycker själv om bloggar som är en blandning av debatt och personligt.

Vi ses snart igen, bloggen.

Kommentera

